Dergi Bursa Subat 2015 - page 48

46
odak noktası
focus
başka bir kişiden duymak
nedense içimde bir yeri sarstı.
Kendimden de bildiğim bu
durumla birlikte yaşamaya
alışmak ve bu konuda hiçbir
şey yapmıyor olmak kendimi
kötü hissetmeme yol açtı. Bu
konuda bir şey yapmaya karar
verdim.
O bir şeyin ne olduğu zaman
içinde şekillendi. Bir fotoğrafçı
olarak en çok gözlemlediğim
durum kadınların fotoğrafa
verdikleri önemin genelde
erkeklere göre çok daha fazla
olduğuydu. Kadınların ve
erkeklerin fotoğraf karelerinde
var olmak istedikleri duruş ve
görünümler de çok farklıydı.
Evlilik fotoğraflarında genelde
ikna edilmesi gereken bir
nişanlı, aile fotoğraflarında
bir araya getirilmesi ve
modlarının fotoğraf çekimine
uygun hale dönüştürülmesi
gereken aile bireyleri vardı.
Tüm bu çabalama süreci
içinde “aman ne gerek var”
cümlesinden artan alan içinde
hayallerini gerçekleştirmeye
çalışan kadına, sadece onun
var olduğu bir alan yaratmak
istedim. Fotoğraf çektirmek
için hayatının özel bir dönemini
beklemesi gerekmediği,
sadece canı istediği için
fotoğraf çektirebildiği ve
kalıpların olmadığı bir
alandı bu. Bu alanı modern
kadın portreleri olarak
adlandırabiliriz.
Çevremde hangi kadına
sorsam kendini beğendiği bir
fotoğrafı olmadığını söyledi.
Bunun yanı sıra çoğunlukla
kendimizi düşündüğümüzde
sabah uyandığımız ve pijamalı
görünümümüz gözümüzde
canlanıyor. Saçlarımızın
şekillendirildiği ve beğenerek
decided to do something.
What that something was got
a proper shape over time. As
a photographer, I frequently
observed that women gave more
importance to photographs
than men. The postures and
appearances that women
and men wanted to take in
photographs was also quite
different. There were always
fiancées to be persuaded for
taking pictures as well as other
family members who needed to
be made ready for this. I wanted
to create a field of existence
for women who were trying to
make their dreams come true
in between the space left over
from the sentence, “well, why do
we need this?”. This was a field
where she could have her picture
taken any time she felt like doing
so and not only on special
occasions in her life. We can
name this field as contemporary
women portraits.
The women I asked around
me all said that they have no
photograph of themselves that
they like. In addition, most of us
conjure up an image wearing
pajamas with a sleepy face
when we think of ourselves. We
generally tend not to imagine
ourselves as having proper make
up and wearing clothes that
we like. We feel better when we
are well-kept. And this is when
contemporary women portraits
come into play in our lives. Our
perceptions about ourselves are
reshaped. These pictures freeze
in time our appearance that we
feel better in. We get happier
when we see this at some place
in our house or in our telephones.
They remind us of ourselves.
That we exist in this life, that we
do not have to come last in the
list of significant people all the
time. I believe that contemporary
women portraits are the best gifts
that a woman can give to herself.
Do not wait to lose ten pounds
or the children to start high
school or other important times
in your lives to have your pictures
1...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 49,50,51,52,53,54,55,56,57,58,...124
Powered by FlippingBook