64
yakın plan
Yüzde yüz Bursalı tramvay: “İpekböceği”
Tramvaylara elektrik sağlaması
amacıyla kurulup daha sonra Haziran
1916 yılında feshedilen Bursa Osmanlı
Elektrik Şirketi, dünya harbinden
sonra kuruluş sözleşmesinin aslı
muhafaza edilmek suretiyle bazı
maddelerinde değişiklik yapılarak 23
Haziran 1924 yılında Bursa Cer, Tenvir
ve Kuvve-i Muharrike-i Elektrikiye
Türk Anonim Şirketi olarak ismiyle
birlikte yenilenmiştir. Şirket aynı yıl ilk
santral binasını, tramvay depoları ve
tamir atölyelerini Muradiye istasyonu
yakınında (Bugünkü Tedaş) kurmuştur. 
İleriki yıllarda bir süre daha Tramvayla
ilgili çalışma ve beklentiler devam etmiş
ise de elektrik üretimi daha çok şehir
aydınlatma ve sanayi eksenli olarak
gelişmiş tramvayla ilgili istenilen sonuç
bir türlü alınamamıştır.
Bir asırlık rüya günümüzde Bursa
Büyükşehir Belediyesi’nin ilk örneğini
uygulamaya soktuğu Cumhuriyet
Caddesi ve uzatılan İncirli Hattı ile
gerçekleşmiş oldu. Bundan sonra
gerçekleştirilecek olan ilave hatlarla
ömürler tüketen uzun bekleyiş mutlu
sonla bitecektir. İmzalanan son
sözleşme esasına göre tramvay
hatlarında bazı değişiklikler yapılmıştır.
Buna göre 4’ü mecburi 5’i tercihli
olmak üzere 9 hat belirlenmiştir.
Mecburi Hatlar
1- Yeşil’den Başlayıp Ulucami ve
Zafer Meydanı’ndan geçip Çekirge’de
tamamlanan hat.
2- Demirtaş Paşa’dan başlayıp
Hükümet Konağı önünde Yeşil-Çekirge
hattına bağlanan hat.
3- Tahıl Caddesi’nden(Tahıl Hanı yanı)
başlayıp Mecidiye Caddesi’nin(Fevzi
Çakmak Caddesi) ve Meşrutiyet
caddesiyle (Cumhuriyet Caddesi)
kesiştiği yerden geçerek Yeşil -Çekirge
hattına bağlanan hat.
4- Muradiye İstasyonu’ndan (Merinos
Tren İstasyonu) başlayıp Çekirge
hattına bağlanan hat)
Tercihli hatlarda şirkete mecburiyet
verilmediğinden bu hatlar konusunda
güzergah belirleme yapılmamıştır.
Bursa’da üretilen ve kentin
simgelerinden ilham alınarak
“ipekböceği” görünümlü olarak
tasarlanan Türkiye’nin ürettiği ilk yerli
tramvay, Burulaş atölyelerine getirildi.
Durmazlar tarafından üretilen ilk yerli
tramvayın test sürüşleri de tamamlandı.
Mekanik, elektronik ve yönetim
sistemi tamamıyla Bursa’da üretilen
tramvayların sefere başlaması için
geri kalan tek şey, Bursa sokaklarında
hummalı bir şekilde süregelen ray
döşeme çalışmalarının son bulması...
Dünyadaki 7. tramvay markası olacak
olan İpekböceği sayesinde Türkiye,
tramvay ya da vagon üretimine ve
satışına başlayabilecek...
1...,56,57,58,59,60,61,62,63,64,65 67,68,69,70,71,72,73,74,75,76,...156