Dergi Bursa / EYLÜL 2018 / Sayı 50
40 bursa dokusu bursa motifs Mevlevi olmak isteyenler, tekkeye geldikten sonra birtakım gerekli törenlerden geçmesi, kesin kurallara uyması gerekiyor. Zaten temelde bir kimsenin “Mevlevi” adını alabilmesi için çileyi doldurması bekleniyor. Bilmeyenler için hemen aktaralım; çile, Mevlevi geleneğine göre bir hücreye kapanarak yapılıyor. Çileye çekilen müride ise “çilenişin” deniyor. Çile bir içe kapanış, bir öz eğitim ve kendini yetiştirme yolu da denebilir. Çileye törenle girilip, çileden törenle çıkılıyor. Mevlevi adaylarına ise Can deniyor. Can, üç günlük ilk çileden sonra bir hücreye konuyor. Burada üç gün içinde sır olur. Yemeğini, suyunu meydancı getirir. Üç gün bitince meydancı, canı alır tarikçi dedeye götürür. Can, tarikçi dedenin önünde iki dizi üstü oturur, verilen öğütleri, gösterilen yolları dinler. Sonra tekrar çileye girer. On sekiz gün çilede kalır. Bu süre içinde dışarıya çıkmaz, yalnız tekke içinde gezinebilir. On sekiz gün sonra Şems-i Tebriz-i ziyaretine çıkılır. Can, isterse daha sonra çileyi sürdürür, isterse illerdeki Mevlevihanelere giderek hizmet süresini bitirir. Bu süre toplamı bin bir gün olan, bir hizmet dönemi... Behaviour, clothing, speaking, environmental interest and attitude of Mevlevi are determined and restricted pursuant to rules of the order. A person, who participates in rituals at tekke because of his sympathy and interest in Mevlevi order, is called Mevlevi muhib (lover of Mevlevi). The sheikh of dargah, in turn, is named a “çelebi” descendant of Mawlana Jalal al-Din Rumi… Sema ceremonies are held every evening at 8 p.m. at the culture centre. Besides, Sufi music is performed live at the sema hall. The ceremony is performed in the company of live music. Semazens whirl in the company of peaceful melody of ney. Tea service during the ceremony underlines the hospitality of Mevlevi culture. In Ramadan, iftar is served, while yeast fritters with syrup are offered at holy nights of kandil. Nobody asks “Who are you?” or “Where do you come from?” Besides, there are free courses for ney, calligraphy and semazen. Semazen clothing and Mevlevi instruments are exhibited at dargah rooms. These details, served with the love from heart, are welcomed by surprise of foreigners who are not used to have something without condition. Those who want to become Mevlevi have to undergo certain rituals and abide by certain rules at the tekke. Indeed, one needs to undergo a period of suffering (chilah) Engin Çakır
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjAwNTM=