Dergi Bursa Haziran 2016 - page 58

56
yakın plan
close - up
hayatımızda var olmak için
18. yüzyılın sonlarına kadar
beklemeleri gerekmişti. İlk ve en
ilkel örnekleri 12. yüzyılda Çin’de
görülmüş ancak iki tekerlekli
bir oyuncak yapmak için yola
çıkan Sivrac Kontu sayesinde ilk
kez Fransa’da doğduğu kabul
edilmişti. 1791’de “Celerifere”
adını koyduğu ve pedalı
olmayan bu ilginç oyuncak,
üzerine oturulduktan sonra
iki ayağın yeri adımlamasıyla
yürütülebiliyordu. Badoisli Baron
Karl Von Drais, bu tahtadan
ve iki tekerlekli oyuncağın
üzerine bir sele ve bir gidon
oturtup patentini aldı. Adını
“koşu makinesi” anlamına
gelen “Laufmaschine” koydu ve
patentini aldı. Bu değişik araç
zaman içinde “Draisienne”,
“Velocipede” gibi isimlerle
anılmaya başlandı. Bisikletin
Fransa’dan hızla tüm dünyaya
yayılan hikâyesi de böylece
başlamış oldu. İki tekerlek
üzerinde hem de ayaklar
yere basmadan yol gitme fikri
önceleri insanları tedirgin etse
de kısa süre içinde alıştılar.
Bisiklete Da Vinci
dokunuşu
Bu değişik alet kısa süre içinde
sevilmiş ve benimsenmiş,
insanlar arasında moda
olmuş hatta birçok ülkede ilgi
görmüştü ama yine de bir eksiği
vardı. Leonardo Da Vinci’nin
yaptığı çizimler kullanılarak
yapılan ilk pedallı bisiklet, 1839 –
1840 yılları arasında Kirkpatrick
Macmillian tarafından
wheeled toy and took its patent.
He named this patented vehicle
the “Laufmaschine” which means
“running vehicle”. Over time, it
became known by names such
as “Draisienne”, “Velocipede”.
Thus, the story of the bicycle
that spread out all over the world
started in France. Even though
the idea of riding on two wheels
without the feet touching the
ground made people anxious at
first, they soon got used to it.
Da Vinci’s touch to
the bicycle
This interesting vehicle soon
became popular in many
countries but it still had
something missing. The first
bicycle with pedals that was
built using the drawings by
Leonardo Da Vinci started to
be manufactured in Scotland
by Kirkpatrick Mc Millian during
1839 – 1840 and they are now
on exhibit at the London Science
Museum. The pedal operates
forwards and backwards on this
bike and thus it moved the rear
wheel by activating the bars in
between. Whereas the pedals
that move the front wheel directly
were developed later by two
Frenchmen. The “velocipede”
of Pierre and Ernest Michaux
started to be manufactured
400 pieces annually. Now all of
Europe was riding a bike.
From unsteady velocipedes
to comfortable bikes…
It was the Conventry Sewing
Machine Company that started
manufacturing velocipedes for
the first time in England in 1865.
It was actually quite difficult to
drive this simple vehicle that was
made up wooden wheels with
iron wires. It was so unsteady
Betül Bozkurt, Bisikletle Yüzyıllık Macera etkinliği
1...,48,49,50,51,52,53,54,55,56,57 59,60,61,62,63,64,65,66,67,68,...100
Powered by FlippingBook